Hiroshima ime – Mazda ajalugu

1920 -

Mazda juured ulatuvad kaugetesse 1920. aastatesse, kui Hiroshimas asutati sünteetilist korki tootev firma Toyo Cork Kogyo. Hilisematel aastatel muutus ettevõtte nimi  Toyo Kogyoks ning tootmises keskenduti tööstuslikele tööriistadele. Esimese sõiduki ehitas  Toyo Kogyo siiski alles 1931. aastal. Tegemist oli väikese kolmerattalise veoautoga, millele anti nimeks Mazda-go, ning mis meenutas rohkem mootorratast kui autot. Oma nime sai see sõiduk vanapärsia teaduse, tarkuse ja harmoonia jumala Ahura Mazda järgi. Neid veokeid valmistati algul 66 tükki, kuid juba järgmisel aastal alustati nende eksporti üle mere – Hiinasse.

Teise maailmasõja keeristes suurem osa Hiroshima linnast hävis ning ka Toyo Kogyo tegevus katkes. Jaapanlaste sihikindlusega ehitati aga Hiroshima jälle üles ja juba 1949. aastal algas Mazda-go eksport uuesti, seekord Indiasse.

1950 -

Aastal 1958 ehitas firma esimese neljarattalise sõiduki – Romperi, mis oli kerge veoauto kaupade transportimiseks. Esimene sõiduauto sündis 1960. aastal, kui Toyo Kogyo esitles väikest 2 + 2-kohalist R360 Coupe´d. Sõjajärgse Jaapani elatustase oli tõusuteel ning nõudlust väikeste sõiduautode järele jätkus. Kuue aasta jooksul toodeti seda mudelit ligikaudu 65 000 ja see oli omas klassis Jaapani kõige populaarsem auto.

1965. aasta septembris jõudsid esimesed neli proovisõitudeks saadetud Mazda 800 Familiat Euroopasse. Müügiks mõeldud autod toimetati esialgu Soome aprillis 1967. Mudel oli Mazda 1500, mida tunti Jaapani turgudel Luce nime all. Mõne aasta möödudes olid Soomes juba saadaval Mazda Familia 1200 ning seejärel ka 1800 ja 1300.

Kõigi 1960. aastate vältel tuli maailma turgudele Mazda uusi mudeleid, nagu näiteks 1962. aastal valminud esimene neljaukseline sõiduautomudel Mazda Carol 600. Jaapanis kasvas Mazda tootmine pidevalt ning Toyo Kogyo avas Hiroshimas 1966. aastal uue sõiduautode tehase. Alustati täieulatuslikku eksporti Euroopasse ning tänu kasvanud nõudlusele asutati müügiesindusi üle kogu maailma, sealhulgas Austraalias ja Kanadas. Sellel aastakümnel alustas Mazda ka Saksamaalt hangitud wankelmootori arendamist ning esimene niisuguse mootoriga varustatud auto oli Mazda Cosmo Sport.

1970-

1970. aastatesse jõudes alustas Mazda eksporti Ameerika Ühendriikidesse ning aastakümne lõpuks oli sealsetele turgudele viidud juba miljon autot. Sama aastakümne alguses jõudis autotoodang viie miljoni piirini ja kümne aasta jooksul kasvas see 10 miljonini. Uusi ja uuendatud mudeleid toodi turgudele ühtlases rütmis ning tänu sellele laienes kogu mudelite valik sedavõrd, et hõlmas enamiku autosõitjate vajadusi. Sel kümnendil uuendas Mazda täielikult oma Familia seeria ning kujundas välja täiesti uusi mudeleid nagu  Mazda Cosmo ja Mazda Savanna RX-7. Viimane oli auto, mille eesmärk oli esmajoones pakkuda meeldivat sõidukogemust. 1984. aasta märkimisväärne uuendus oli see, et firma sai uue nime - Mazda Motor Corporation. See nimevahetus kinnistas Mazda kui firma, mitte ainult seal toodetud automudelite nime. Nii tootmine kui ka eksport kasvasid ühtlases tempos kõigi 1980. aastate vältel. Automudelite hulgas oli tõusuaja uudis 1989. aastal esitletud Roadster, mida nüüd tuntakse kui Mazda MX-5. Nii on see auto säilitanud oma populaarsuse juba üle 20 aasta.

1990-

Legendaarsel Le Mansi 24 tunni sõidul üllatas Mazda 1991. aastal oma konkurente ja publikut, võites kogu võistluse oma mudeliga  787B. See prototüüp ületas konkurente vastupidava wankelmootoriga, mis andis autole kuni 700-hobujõulise võimsuse. Mazda võit oli esimene Jaapani auto võit Le Mansi rallil. See auto saabus 2011. aastal uuesti Le Mansi võidusõidule, et end esitleda ja tähistada oma kahe aastakümne tagust võitu.

2000-

Uue aastatuhande algul võttis Mazda kasutusele uue Zoom-Zoom ideoloogia. Zoom-Zoomiga tahetakse anda igale Mazda auto omanikule sõidunaudingut ning seepärast on see mõtteviis esil kogu Mazda töös, alates uusimast tehnikast ja lõpetades autode disainiga. Aastatuhande alguse menukad mudelid olid  Mazda6, endisest Mazda Demiost väljaarendatud Mazda2 ja täiesti uus Mazda5. Need autod on hoidnud oma kohta Mazda populaarses mudelivalikus nüüdki, kogudes rohkesti erinevaid auhindu turvalisusest disainini.

2008. aastal kindlustas Mazda oma firma imagot, võttes kasutusele täiesti uue rahvusvahelise visuaalse ilme. Nüüd on see visuaalsus tundemärk, mis kinnitab Mazdat kui usaldusväärset ja positiivset automarki, kust lähtub sõitmisrõõm.

Aastakümnete vältel on Mazda loonud palju uut ning arendanud aktiivselt oma automudeleid. Lisaks mudelite arendamisele on Mazda teinud pidevalt tööd parema tuleviku ja ühiskonna ühisvastutuse nimel. Koostöös erinevate institutsioonidega on Mazdas arendatud uusi heitgaasivabu mudeleid ning meetodeid praeguste autode heitgaaside vähendamiseks. Seda tõendavad Mazda3 süsteem i-stop ja tulevikuautode SkyActive tehnoloogia.