Mazda tähistab oma 100. disaini- ja inseneriuuenduste aastat

MAZDA TÄHISTAB OMA 100. AASTAT

30. jaanuaril 2020. aastal tähistas Mazda oma 100. aastapäeva Hiroshima peakontoris tseremooniaga, kus meenutati ettevõtte minevikku ja tutvuti tulevikuplaanidega. Mazdal on enam kui poole sajandi pikkune ajalugu ka Euroopas, mistõttu jätkatakse pidustustega Genfi autonäitusel 2020. aasta märtsis.

Tavapärasuse ignoreerimine

Julgus seada kahtluse alla levinud tavad ja rajada teed uutele inseneri- ja disainisuundadele, mida teised pidasid teostamatuks, on Mazda tiimi juhtinud 1920. aastast.

Mazda oli esimene Aasia kaubamärk, mis võitis Le Mansi kestvussõidu 1991. aastal, lõi ikoonilise pöördkolbmootoriga auto Cosmo Sport 110S, maailma enimmüüdud kaheistmelise kabrioleti Mazda MX-5, mida on müüdud üle miljoni auto alates selle müügile tulekust 1989. aastal ja tutvustas esimest kompressioonsüütega bensiinimootorit Skyactiv-X.

Korgi tootmisest autodeni

100 aastat tagasi oli Mazda korgitootja Hiroshimas, kuni Jujiro Matsuda võttis 1921. aastal vastu väljakutse ühineda ettevõttega Toyo Cork Kogyo Co., Ltd ning muutis selle esmalt tööpinkide ja seejärel autode tootjaks.

Esimene mudel, kolmerattaline Mazda Go, mis tuli müüki 1931. aastal, osutus populaarseks. Sellele tehti mitmeid täiendusi, näiteks 1938. aastal sai auto neljakäigulise käigukasti, mis vähendas kütusekulu 20%. Pärast teist maailmasõda jätkus autotootmine juba mõni kuu pärast Hiroshima tuumapommi plahvatust.

Kaubaautod olid fookuses pärast sõda ning 1960. aastal tuli müüki esimene sõiduauto Mazda R360. See oli populaarne Jaapani lootustandvate Kei-väikeautode segmendis, olles teerajaja praegustele Mazda autodele.

Võimatu saavutamine

1961. aastal sõlmis ettevõtte litsentsilepingu Saksamaa autotootjaga NSU, et arendada ja toota uusi, kompaktseid ja kergeid pöördkolb- ehk vankelmootoreid. Seejärel töötasid Jaapani insenerid välja selle, mida paljud pidasid võimatuks.

1967. aastal sai futuristlikust autost Mazda Cosmo Sport 110S esimene pöördkolbmootoriga mudel. See oli märkimisväärse eduloo algus – tuua turule arvukalt mudeleid, sealhulgas Mazda RX-7, ja müüa aastate jooksul peaaegu kaks miljonit pöördkolbmootoriga autot. Mazda on tõestanud ka oma tehnoloogilist võimekust, olles esimene Aasia tootja, kes võitis 1991. aastal kurnava 24-tunnise Le Mansi kestvussõidu neljarootorilise Mazda 787B-ga, mis pole kolbmootoriga.

Mazda vankelmootor inspireeris murrangulise tehnoloogia mootorit Skyactiv, käiguvahetust ning platvormide ja autokere valikuid, optimeerides maksimaalset tõhusust ja tuues Jinba Ittai – auto ja juhi vahelise ühtsuse – kõikidesse Mazda mudelitesse.

Eristuv identiteet – armastus sõitmise vastu

Kui vankelmootor oli näide Mazda pühendumusest lõbusõiduautodele, siis pärast ettevõtte ametlikku nimemuutust 1984. aastal, kui nimeks sai Mazda Motor Corporation, tõestas Mazda armastust sõitmise vastu. 1989. aastal tuli müüki kergekaaluline kabriolett Mazda MX-5 – ajal, kui kahekohalised kabrioletid olid juba minevik. Praegu, neli mudelipõlvkonda hiljem, on Mazda MX-5 ajaloo enimmüüdud kabriolett, mis ületas 2016. aastal ühe miljoni auto piiri.

Sõiduarmastus on kogu Mazda tootevaliku DNA ja see on nii ka järgmised 100 aastat, mil autotööstuses toimub mitmeid olulisi muutusi.

Järgmised 100 aastat

Praegu on Mazda valikus erinevaid autosid, mis on loodud Kodo disainikeeles Soul of Motion ja sellega võidetakse auhindu üle maailma. Mazda jätkab tavapärasuse ignoreerimist ka oma esimese elektriauto Mazda MX-30 turule toomisel.

Tuleviku mudel, mis austab Mazda ajalugu ja Toyo Cork Kogyo tagasihoidlikku algust, on keskkonnasäästlikust korgist salongiga.

„Kui vaatame 100 aastat edasi, jätkame väljakutsetega luua ainulaadseid tooteid, tehnoloogiaid ja kogemusi, mida meie kliendid armastavad,“ ütles ettevõtte president ja tegevjuht Akira Marumoto.