Pistikhübriid: mis see on ja kuidas see teistest hübriidajamitest erineb?

Tänapäeval on autoostjate ja autojuhtide kõnepruuki lisandumas uusi tehnilisi lühendeid, mille täpset tähendust võib olla esimese hooga päris keeruline ära arvata. Kuigi enamik teab, mida tähendavad lühendid nagu ABS või ESP, on tehnoloogia kiire areng toonud kasutusse ka kolm uut olulist lühendit: HEV, MHEV ja PHEV.

Mis on HEV, MHEV ja PHEV?

Need kolm lühendit tähistavad hübriidajameid. Seega HEV (Hybrid Electric Vehicle), MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) ja PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) tähistavad sõidukit, mille puhul osa jõudlusest toodab elektriajam.

Need hübriidsüsteemid on erinevad, nad sobivad erineva kasutusharjumuse ja –vajadusega inimestele, nende hind on erinev ja nende kõigi laadimine toimub veidi erinevalt. Küll aga on neil kõigil ka üks ühendav omadus – nende peamine eesmärk on muuta sõidukid tõhusamaks ja kütusesäästlikumaks.

HEV – iselaadiv hübriid

HEV-hübriidajamit võib pidada kõige laialdasemalt kasutatavaks hübriidsüsteemiks. See koosneb sisepõlemismootorist, elektrimootorist ning akust, mis on tavaliselt paigutatud pagasiruumi põranda või tagaistme alla. Akusse kogutakse sõidu ajal elektrienergiat, mida saab omakorda kasutada elektrimootori töös. 

Erinevalt traditsioonilistest elektriautodest, mida peab eraldi laadima, laevad HEV-sõidukid end sõidu ajal ise, kasutades selleks generaatorit ja pidurdamisel kogutavat energiat. Madalal kiirusel või ummikutes sõites ei kasuta HEV-hübriidajamiga sõidukid edasi liikumiseks sisepõlemismootorit, vaid selle asemel liigutab sõidukit edasi elektrimootor.

CX 60 Exclusive

MHEV – kerghübriid

Kerghübriidid on kõige lihtsama ülesehitusega hübriidajamid. Peamine roll on sisepõlemismootoril, millele pakub võimalusel lisajõudu 24- või 48-voldine aku ning starter-generaator. Kiirendus on sujuvam, pardasüsteeme toidetakse vajaliku energiaga ning kütusekulu ja CO₂-heitmekogused on väiksemad.  Kuigi kerghübriididega ei saa sõita ainult elektri jõul, saab kütuse säästmiseks mootori sõltuvalt hübriidajami seadetest ja muudest parameetritest teatud kiirusel või allamäge sõites automaatselt välja lülitada ja seejärel gaasipedaali vajutades uuesti käivitada.

Exclusive Off Road

PHEV – pistikhübriid

Pistikhübriidi võib hetkel pidada tehniliselt kõige arenenumaks hübriidajamiks. Selle hübriidsüsteemiga varustatud sõidukit saab kasutada samamoodi nagu tavalist sisepõlemismootoriga või muu hübriidsüsteemiga varustatud sõidukit. Soovi korral saab aga sõita üksnes elektri jõul nagu elektriautoga. Elektrirežiimi saab juht valida nupule vajutades. Pistikhübriidi suurimaks eeliseks täiselektriliste sõidukite ees võib pidada seda, et aku tühjenedes lülitub tööle sisepõlemismootor ja saab sõitu jätkata, ilma et peaks kohe akut laadima. Hübriidsüsteem suudab end sõidu ajal veidi ka ise laadida, kuid aku saab täielikult täis laadida siiski ühendades auto välise laadijaga.

CX 60 Intro Charging

Kuidas laadida oma pistikhübriidset Mazdat?

Kiiremaks laadimiseks saab koju paigaldada laadimisjaama, millega ei võta Mazda CX-60 PHEV hübriidauto laadimine kauem kui 2 tundi. Pistikhübriide saab laadida ka avalikes laadimisjaamades.

TARVIKUTE PAKETID

Soovid uue Mazda CX-60 Hybridiga proovisõitu teha?

Registreeru proovisõidule!