Autokonkurssidel toovad võidu tähelepanu pisiasjadele ja esmamulje

Autokonkurssidel toovad võidu tähelepanu pisiasjadele ja esmamulje

Kaks autot Maailma Aasta Auto finaali kolme nominendi seas, Maailma Aasta Disaini nominatsioon, võidud erinevatel meediaküsitlustel alates Euroopast ning lõpetades USA ja Jaapaniga ning juba tavaks saanud võit mainekal tööstusdisaini võistlusel Red Dot: Product Disain. Sellise tiitlite pagasi kogus möödunud aasta jooksul Jaapani autotootja Mazda.

Aasta Auto on mainekas võistlus, mida korraldatakse aastast 2004. Hinnangu andjaks on maailma eri nurkadest pärit liikmetest koosnev peaaegu sajapealine komisjon. Selle auhinna finaali valiti mullu esmakordselt võistluste ajaloos ühelt tootjalt kaks mudelit.

Võistluse ajalooannaalid räägivad sellest, et Mazda on varasemalt kahel korral võitnud parima disaini peaauhinna, lisaks on viis seda kaubamärki kandvat autot jõudnud finaali poodiumile.

Jaapani autotootja mudeleid on saatnud edu ka meie kandis: Mazda CX-5 pälvis 2018. aastal Leedu Aasta Auto tiitli ning Eestis triumfeeris möödunud aastal Aasta Autona Mazda3.

Tähelepanu detailidele

Mis muudab aga selle kaubamärgi mudelid kõrgelt hinnatuks ajakirjanike seas, kes testivad igal aastal kümneid uhiuusi autosid ja on ehk ka kõige kriitilisemad professionaalid, kes on võimelised autosid omavahel võrdlema?

Leedu Aasta Auto konkursi kauaaegne komisjoniliige Renaldas Gabartas ütleb, et ta ei saa kindlalt väita, et ühte kaubamärki võiks nimetada ajakirjanike erakordseks lemmikuks. Kuid Mazda edule on tal seletus olemas.

„Fakt on see, et selle valdkonna kogenumad kolleegid on igal aastal testinud praktiliselt kõiki esmaesitletud või uuendatud mudeleid. Loomulikult põhjustavad testsõitudel enim emotsioone suure võimsuse ja pöördemomendiga mootorid, tõhus ülekanne, täpne rool, šassii sujuv töö ja muud sellised omadused.“

„Mõnele võivad enam muljet avaldada ka multimeediasüsteemide võimalused, kuid kõigil juhtudel on see lõpuks seotud rahaga. Parimad autod on enamikel juhtudel ka kõige kallimad.“

„See tegur jahutab emotsioone väga kiiresti ja toob nii öelda maa peale tagasi. Ja kui hakkate siis otsima parimat hinna ja kvaliteedi suhet, tulevadki arutelu keskmesse sellised tootjad nagu Mazda. Suured investeeringud tehnoloogia arendamisse, keskendumine „väikestele asjadele" ja sõidukvaliteedi kõige olulisemate omaduste optimaalse tasakaalu saavutamine. Lisaks on Mazda viimastel aastatel laitmatu välja näinud,“ selgitas enam kui kaks kümnendit autosid hinnanud ajakirjanik.

Gabartase sõnul jäi talle proovisõit Leedu valimised võitnud CX-5ga eredalt meelde. See linnamaastur oleks võinud jääda Aasta Auto võistlusega kaasneva infolaviini alla, kui elu poleks mängu toonud ühte juhust.
„Sõitsin Mazda CX-5ga ühe teise auto esitlusele. Sõitsin mööda Moletai maanteed ja tundus, et keegi on justkui kõik teekonarused botox’iga täitnud, kuna sõitjateruumis polnud kuulda mingisugust müra ega vibreerimist. Ent kui ma siirdusin samale teelõigule selle teise linnamaasturiga, siis naasis kõik vanadele radadele,“ meenutab ajakirjanik.

Tema sõnul pole teise põlvkonna CX-5 insenerid enam püüelnud auto massi kõigi vahenditega vähendada ja kasutasid umbes 40 kilogrammi rohkem ainuüksi heli neelavatele materjalidele.

„Nüüd on siin topeltkummist tihendiga uksed, topeltklaasid, ümber kujundatud ventilatsioonisüsteem ja tekstiil kõikjal auto sisemuses,“ sõnas valimiskomisjoni liige.

Esmajoones atraktiivne välimus, seejärel sõiduomadused

Eesti Aasta Auto valimiskomisjoni liige ja portaali Autogeenius peatoimetaja Tarmo Tähepõld juhib tähelepanu Mazda heale strateegiale.

„Mazda tundub olevat oma klassi tipupositsioonil. See ettevõte ei rõhu kõige odavamale hinnale ega sihi võimalikult suuri tootmismahte. Baashind on tavaliselt konkurentidest kõrgem, kuid samal ajal me ka saame selle eest rohkem,“ märkis ajakirjanik.

Meenutades Mazda3e võitu Eestis, ütles Tähepõld, et see mudel pälvis žüriiliikmete sümpaatia eelkõige oma välimuse ja seejärel sõiduomaduste poolest.

„Jaapani tootja loob oma hinnaklassis ühtesid parimaid interjööre. Silma torkab materjalide kvaliteet ja tagasihoidlik, ent stiilne väljanägemine. Samuti on raske mitte märgata väliskujundust, milles domineerivad teravate nurkade asemel graatsilised jooned. Sõiduomadused paistsid ka oma klassis silma ja nii luukpära tiitli võitis,“ ütles Tähepõld.

Esmamulje on oluline

Läti Aasta Auto 2021 valimiskomisjoni liikme, portaali TVNET autouudiste toimetaja Ingars Tenise sõnul on uued Mazda3, CX-3 ja CX-5 tema jaoks meeldejäävad kvaliteetse sisekujunduse ja hea välisilme tõttu, mis loovad olulise esimese impulsi auto vastu huvi tekkimiseks.

„Minu arvates on selle tootja tugevuseks disainikeel. Tähelepanu on osutatud detailidele, mis muudavad autod ihaldusväärseteks. Nagu te teate, siis esmamulje on auto edukuses vägagi määrav. Kui välimus on hästi omaks võetud, siis on potentsiaalsel kliendil palju lihtsam autosse lähemalt süüvida: välja selgitada, kuidas see sõidab, milline on koostekvaliteet, milliseid materjale kasutatakse, milline on ergonoomika,“ märgib naaberriigi ajakirjanik.

Tenise sõnul on see reegel universaalne põhimõtteliselt kõigil juhtudel. Kuna autosid hindav žürii koosneb inimestest, kellel kõigil on oma subjektiivne arvamus heast disainist, kehtib see põhimõte ka nende puhul.
„Nii et minu arvates on tähtsaimal kohal auto disain ning alles siis tuleb tehnoloogia, mille osas on Mazda samuti juba hea maine saavutanud," selgitab Läti aasta auto võistluskomisjoni liige.