KUIDAS ELEKTRIAUTO TÖÖTAB?

Veel üsna hiljuti räägiti elektriautost kui autotööstuse kaugest tulevikust. Tänaseks liigub teedel üha rohkem ja rohkem elektriautosid, nende seas ka uhiuus Mazda MX-30. kuidas elektriautod töötavad ja mis on nende suurimad eelised võrreldes sisepõlemismootoriga autodega?

Viimase kümne aastaga on elektriautode tehnoloogia ja arendustöö märgatavalt kiirenenud. Autotootjad on elektriautode suhtes palju julgemaks muutunud, samal ajal paraneb ka teeäärne taristu ning elektriautode laadimine on üha lihtsam. Kõik need lahendused on sündinud vastusena kekskonnaprobleemidele, mis on seotud õhu kvaliteedi halvenemisega kogu maailmas. Paraku ei tea paljud meist veel, kuidas ikkagi elektriautod töötavad.

 

ELEKTRIAUTO? MIDA TE TEADMA PEAKS?

Sõltumatult kasutatavast mootorist on iga sõiduki puhul võtmeküsimus tekitada energiat, mis paneks sõiduki liikuma. Sisepõlemismootor on siiani kõige populaarsem jõuallikas maailmas. Selle mootori tööpõhimõte rajaneb keemiliste ja termodünaamiliste reaktsioonide kasutamisel, mis lähtuvad kütusepaagis hoitava kütuse põlemisest. Sellel moel pannakse liikuma kolvid, klapid, väntvõll jne. Elektriauto kasutab elektrodünaamilisi ja magnetdünaamilisi muundumisi, mille tagajärjel liigub akudest elektrivool. Sellel moel pannakse tööle staator ja rootor. Jutt on kineetiliselt energiast, mis nii öelda jääb üle pidurdamisel. Tänapäevased elektriautod suudavad selle energia kinni püüda ja suunata selle tagasi selleks, et auto liikuma panna. Selline lahendus oli veel mõned aastad tagasi isegi mootorispordimaailmas täiesti uudne, kus seda hakati kasutama vormel 1 sarjas KERS süsteemi kujul.

Selle süsteemi haldamine on võrdlemisi lihtne, kuna magnetitega elektrimootor lülitab end kergelt ümber generaatori režiimi. Iga kord kui autoga kiirendada, hakkab elektrimootor rattaid vedama. Niipea kui jalg gaasipedaalilt lahti lasta, allamäge sõita või pidurit vajutada, lülitub mootor ümber ja hakkab kineetilist energiat salvestama. Sedasi pidurdab elektriauto sarnaselt tavaautole, millel vahetati käik madalamaks, ent kulutab seda tehes vähem pidureid.

MX-30

ELEKTRIAUTODE EELISED

Mazda elektriautod on autotööstuse tulevikuautod. Kliimamuutused, millele saab vastu seista traditsioonilistest mootoritest loobudes, samuti ka elektriliste jõuallikate mitmesugused eelised sisepõlemismootorite ees viivad selleni, et peagi on vankelmootoritega autod ja teised elektriajamid sama tavalised nagu sisepõlemismootoriga autod täna. Esimene elektriauto oli väike linnaauto, kuid elektriautode valik laieneb iga päevaga, mille tõestuseks võib tuua elektrilise linnamaasturi Audilt. Mazda ühineb elektriautotootjatega oma MX-30 mudeliga.

Mis eristab elektriautosid? Keskkonnatemaatika on siinkohal silmapaistev. Elektrit saab ka taastuvallikatest, samas kui maailma naftavarud vähenevad pidevalt. Vankelmootoriga elektriautodel on vähem osi, mis võivad üles öelda, seega on nendega vähem muret. Mis omakorda tähendab, et nad on turvalisemad. Kütusepaagis pole tuleohtlikku kütust – see on veel üks aspekt, mis lisab sõites turvatunnet. Ülalpidamiskulud on madalamad, mis tuleneb asjaolust, et elekter on praegu ja on ka tulevikus kindlasti märksa odavam kui kütus. Sisepõlemismootori korral võtab kiirendus aega, sest vajaminev energia tuleb alles luua. Elektriautode puhul on kogu võimsus kohe saadaval, sest elekter liigub kiiresti. Vastupidiselt levinud uskumusele on 2019. aastal ja hiljem loodud elektriautodel märksa suurem sõiduulatus kui oli vanadel täiselektrilistel autodel. Lisaks, seda tüüpi autode levikuga nende hind langeb, mis teeb need kättesaadavaks kõigile.

 

KUIDAS KÄIB ELEKTRIAUTO LAADIMINE?

Laadimine ongi peamine erinevus, mida autojuhid tunnetavad minnes sisepõlemismootoriga autolt üle elektrisõidukile. Esimene suur erinevus on see, et te ei pea otsima tanklat, et sõiduki sõiduulatust pikendada. Kõik, mis teil tuleb teha, on ühendada oma auto kodus garaažis seinalaadija külge. Loomulikult võite kasutada ka avalikke elektriautode laadimispunkte. Ka tavalistes bensiinijaamades võib leida elektriautode laadimisposte. Teine küsimus, mida küsitakse seoses laadimisega on: kui kaua võtab elektriauto laadimine aega? Sellele küsimusele pole ühest vastust, sest kõik sõltub, palju on akus energiat järel ning mis tüüpi laadijaga on tegemist. 6,6 kW võimsusega kodulaadijaga saab lõpuni tühjenenud aku mugavalt, öö jooksul, ligikaudu kuue tunniga täis laadida. Kasutades avalikku kiirlaadijat, kulub 40kW laadimisvõimsuse juures aku 20%-lt 80% täituvuseni laadimiseks ainult 40 minutit. 22 kW laadimisjaamas kulub selleks umbes neli ja pool tundi.

MX-30

MAZDA ESIMENE ELEKTRISÕIDUK: MX-30

Mazda MX-30 avab autonduse ajaloos uue peatüki. See on esimene täiselektriline auto sellelt Jaapani margilt, ning arvatavasti mitte viimane. Mis on Mazda MX-30? Alustame projektist. Auto on loodud tänapäevases, minimalistlikus stiilis, mis ühendab tulevikulisi jooni Mazda autodele omase elegantse iseloomuga. Rabavad 18tollised veljed torkavad silma. Teine omadus, mis eristab Mazda MX-30 mudelit teistest, on tagurpidi avanevad tagauksed. Välisdisain meenutab kergelt tõstetud kupeed, ühendades linnadžiibi iseloomu sportauto dünaamikaga. Aga liigume edasi interjööri juurde. Valida on kahe värviskeemi vahel: Industrial Vintage või Modern Confidence. Sõidumugavuse tagavad nimmetoe ja soojendusega elektriliselt reguleeritavad istmed. Mugava sõidu eest hoolitsevad ka sellised lisad nagu mälusätted, tuuleklaasinäidik, HMI, puuteekraaniga automaatne kliimaseade. Moodsa disainiga kaasnevad innovatiivsed tehnoloogilised lahendused, mis mõjutavad sõidumugavust ja –ohutust. LED-maatriks esituled valgustavad võimalikult suurt ala auto ees, samal ajal vältides vastutulijate pimestamist. Eraldi LED-tuled on päevasõiduks. Seisutuled on integreeritud auto disaini osaks ning Mazda tuttavaid turvasüsteeme on taas täiustatud. Mazda MX-30 on varustatud kompaktse ja kerge akuga, mille mahutavus on 35,5 kWh, nii et igapäevase töö- või poeteekonna jaoks vajaliku sõiduulatuse pärast pole tarvis muretseda. Lisaks on vähendatud auto keskkonnamõju. Lõpetuseks, loomulikult, tasub küsida: kui palju maksab elektriauto? Mazda MX-30 hind algab 33 990 eurost. Selle eest saame mitte ainult suurepärase varustuse, vaid ka kolmeaastase garantii autole ja kaheksa-aastase garantii akule.

Veel üks oluline eelis on elektriauto soodsam ülalpidamine, mis hüvitab selle kõrgema ostuhinna võrreldes sisepõlemismootoriga autodega. Elektrilisel mudelil on vähem liikuvaid osi, mis teeb selle hoolduse lihtsamaks ja seeläbi odavamaks. Samuti on odavam auto aku laadimine, asendades tavapärased tanklapeatused. Kusjuures “tankimise” hinnavahe on elektriauto kasuks isegi siis, kui arvestada sisse koduse seinalaadija soetamise ja paigaldamise hind.

  • Ostes uue auto, millel kehtib piiratud aja jooksul garantii, ei pea sa muretsemata ootamatute remondikulude pärast. Kõigil Mazda sõidukiteld on 3 aastat või 100 000 kilomeetrit kehtiv garantii, samas kui MX-30 elektriauto aku garantii kehtib kaheksa aastat või 160 000 kilomeetrit.

  • Jah, elektriauto ostu saab finantseerida täpselt sama moodi, kui sisepõlemismootoriga sõiduki oma. Elektritautot ostes tuleb vähemalt 10% sõiduki väärtusest tasuda sissemaksena.

MAZDA MX-30

Saatke hinnakiri ja brošüür mugavalt oma e-posti aadressile