Elektriauto omamise eelised

ELEKTRIAUTO OMAMISE EELISED

Elektriautod on autotööstuse arengu järgmine etapp – mitte revolutsioon, vaid evolutsioon ja positiivne muutus. Tänu elektromobiilsusele on autod ökoloogilisemad ja keskkonnasõbralikumad, ühtlasi on neid lõbusam juhtida ja soodsam ülal pidada.

Elektromobiilsus on positiivne muutus, tänu millele on võimalik vähendada kahjulike heitgaase, mis mõjutavad negatiivselt nii inimeste tervist kui ka globaalset soojenemist. Ühtlasi avab see disaineritele, inseneridele ja autotootjatele hulgaliselt uusi võimalusi. Selle tulemusena on elektriautod põnevamad, dünaamilisemad ja kaasaegsemad.

 

ELEKTRILISI SÕIDUKEID ERISTAB TÄNAPÄEVANE VÄLISDISAIN

Sisepõlemismootoriga autodes kasutatav mootor on suur ja raske, kaaludes vähemalt sada kilogrammi. Käigukast lisab omakorda veel mitukümmend kilo. Mootorit abistab lisaks hulk erinevaid süsteeme, sealhulgas jahutus, elektroonika ning sisse- ja väljalaskesüsteemid. Neid kõiki ühendab omavahel sasipundar kummi-, metalli- ja elektrikaableid. Samuti võtab mootor, käigukast ja nendega kaasnev varustus kapoti all palju ruumi. Radiaator ja sisselaskesüsteem nõuavad, et auto esiosa oleks kindla kujuga, samas kui kardaanitunnelid, mida kasutatakse tagaveolistes sõidukites, võtavad enda alla sageli ka reisijate jalaruumi.

Elektriautod andsid aga disaineritele täiesti uued võimalused. Jahutussüsteemi puudumine tähendab, et auto esiosa saab olla varasemast täiesti teistsugune. Seetõttu on elektriautodelt kadunud jahutusvõred ja õhu sissevõtuavad. Ka auto välisvalgustuse korraldamises on uued võimalused, kuna nüüd on täielikult kasutusel LED tehnoloogia. Tänu sellele saame harjuda täiesti uue kvaliteeditasemega. Väljalaskesüsteemi puudumine tähendab aga, et auto tagaosasse pole enam väljalasketorusid vaja.

Elektrimootor on sisepõlemismootorist oluliselt väiksem – koos inverteriga on see kokku umbes arbuusi suurune ning samamoodi väikesemahuline on ka elektriautodele vajalik ühekäiguline käigukast. Jõuajami saab paigutada erinevatesse kohtadesse – esi- või tagateljele – ilma kardaanitunnelite ja lisakäikudeta. Liitiumioonakud kaaluvad küll sadu kilogramme, kuid on kujult lapikud. Seepärast paigutavad elektriautode tootjad need lapiti põrandale, reisijateruumi alla. Selle tulemusena on need ohutud, võtavad väga vähe ruumi ja mõjutvad auto raskuskeskmele isegi positiivselt.

Mazda esimene elektriauto – MX-30 – on näide tänapäevasest disainist, mille tegi võimalikuks elektrimobiilsus. Auto on mõistagi disainitud pidades silmas Kodo põhimõtet. Selle paljuütlev siluett kombineerib linnamaasturi jõulise raami dünaamilise kupee kerega. Auto kere joonte disain lubab valgusel ja varjudel omavahel kerel mängida ning kogu sõiduki välimust rõhutab veelgi modernne LED tehnoloogial põhinev valguslahendus. Eriti äratuntavaks teeb mudeli kahest osast koosnev küljeuks. Juhi ja kõrvalistuja uksed avanevad tavapäraselt, kuid tagaistmetele pääsemisks kasutas tootja kasutas lisaust, mis avaneb esiustele vastupidiselt. Tänu sellele saavutati auto salongi äärmiselt mugav ligipääs, ilma et see häiriks auto dünaamilist küljevaadet.

 

ELEKTRIAUTOGA ON PALJU MEELDIVAM SÕITA KUI SISEPÕLEMISMOOTORIGA

Kuidas on elektriautoga päriselt sõita? Kas sa pead millegagi harjuma või kohanema? Ei. Elektriauto sõidab täpselt samamoodi nagu muu automaatkastiga auto. Või pigem isegi meeldivamalt, kuna käike on vähem. Juhtide mugavuse jaoks kasutavad tootjad sarnaselt automaatkastiga autodelt tuttavat käiguvahetit, millega saab valida sõidusuuna (edasi, tagurpidi) ja parkimisrežiimi vahel. Autol puudub sidur – vaja läheb ainult gaasi- ja piduripedaale ning muidugi pakub elektrimootor head ja väga ühtlast kiirendust. Armatuurlaualt on kadunud tahhomeeter ja kütusenäidik, kuigi viimase asemel on mõistagi olemas tänapäevane indikaator, mis näitab akude laetavuse taset.

Elektriautode varustus hõlmab sarnaselt sisepõlemismootoriga autole konditsioneeri, soojendust, ulatuslikku multimeediasüsteemi ja palju teisi mugavusi. Auto salong võib olla kaunistatud luksuslike materjalidega ning tihtipeale on elektriautod isegi veelgi praktilisemad kui sisepõlemismootoriga sõidukid. Seda kõike muidugi tänu võimalusele luua pagasiruumi tasane põrandapind. Ka säärase sõiduki salongi saab teisiti disainida, et seda ruumikamaks ja mugavamaks teha – seda täna kardaanitunneli puudumisele.

Elektriline auto on täpselt sama ohutu kui tüüpiline tavamootoriga auto – põhjalik SRS passiivse ohutuse süsteem hõlmab turvapatju ja pürotehnilisi eelpingutitega turvavöösid. Lisaks toetab elektriline Mazda MX-30 toetab juhti paljudel erinevatel viisidel, et sõit veelgi turvalisemaks muuta. Autol on näiteks muu varustuse seas ka virtuaalne head-up ekraan, mis kuvab juhile kõige olulisema informatsiooni (sh navigatsiooni) otse tema vaatevälja. Linnas parkimisele aitab kaasa 360-kraadine kaamerate süsteem ning ummikutes liiklemise teeb hõlpsamaks ACC adaptiivne püsikiirusehoidja. Sõitmist hõlbustab ka adaptiivne LED valgustus, mis reguleerib tulesid vastavalt sõidutingimustele ning juhi väsimust tuvastav süsteem on pidevalt valvel, et õigel hetkel talle puhkepause meelde tuletada. See on ainult väike näide süsteemidest, millega on varustatud elektriline Mazda MX-30. Neid kõiki saab juhtida mugava multifunktsionaalse rulliku abil, mis töötab vastavalt “keera ja vajuta” mustrile. Juhi kasutuses on ka vertikaalsed multifunktsionaalsed ekraanid.

Elektriauto kontrollsüsteem arendati välja vastavalt juhi ja Jinba Ittai auto ühtsuse põhimõttele. Lisaks kasutati ka Skyactiv Vehicle Architecture nime all tuntavaid lahendusi. Koos nendega on sõiduki rattad, istmed ja kerestruktuur optimeeritud, et tagada harmooniline koostöö juhiga. Tänu sellele kõigele muutub autoga sõit tõeliselt nauditavaks.

 

ELEKTRIAUTO KASUTAMINE ON SOODSAM KUI TAVAMOOTORIGA SÕIDUKI PUHUL

Elektrilist sõidukit soetades saab klient lõigata kasu riigipoolsetest toetustest. Ühtlasi on elektriauto kasutamine seotud mitmete täiendavate hüvedega. See võib tähendada nii tasuta parkimist kui ka bussiradadel sõitmist ja seeläbi kõikide liiklusummikute vältimist. Samuti saab elektriautoga murevabalt mistahes kesklinna ja nn ökoloolistesse tsoonidesse sõita.

Kuidas elektriautot laadida? Elektrilise aku laadimine on tunduvalt soodsam kui bensiini või diisli tankimine. Kõige odavam on muidugi autot kodus laadida. Kodustelt laadimiskuludelt saab veelgi enam kokku hoida, kui laadida autot ajal, mil elekter on soodsam (olgu see öösel või päeval). Kodulaadija ehk nn wallbox võtab väga vähe ruumi ning vajab vaid kolmefaasilise ehk 400 V pingega voolu olemasolu. Auto alalisvooluga laadimine võtab mitu tundi ning seda saab laadida ka tavalisest 230V pistikust.

Samuti saab autot laadida ka nn kiirlaadimisjaamades, mille võrgustik Eestis ja mujal Euroopas on pidevalt kasvamas, tänu millele saab juba täna murevabalt planeerida pikemaid sõite nii kodumaal kui ka välisriikidesse. Kiirlaadijaga võtab aku täis laadimine 30-40 minutit ning endiselt leidub paljudes kohtades ka tasuta kiirlaadimispunkte. Tasuliste laadijate puhul tasub soetada lojaalsuskaart, mis pakub märkimisväärseid soodustusi.

Aku tühjenemisest annab elektriauto juhile ise märku, mille peale kuvatakse satelliitnavigatsioonisüsteemi poolt kaardile lähimad kiirlaadimispunktid. Kui aku tase on madal, lülitab sõiduk ka ebavajalikud elektrit kulutavad süsteemid ise välja. Tasub meeles pidada, et elektriautoga pidurdades salvestatakse osa energiast ja kasutatakse seda aku laadimiseks.

Elektriauto omamine tähendab ka oluliselt madalamaid hoolduskulusid, näiteks ei pea sel kunagi õli vahetama. Ühtlasi pole elektriautodel hirmkalleid kuluosi nagu pihusteid, turbolaadureid või diislikütuse tahkete osakeste filtreid. Samuti ei ole kunagi vajadust mootoririhma vahetada. Pidurisüsteemi kuluvad osad kahjustuvad aga elektriautode puhul väga aeglaselt. Juht peab ainult meeles pidama klaasipesuvedelikku lisada, kojamehi vahetada ja rehvide ning vedrustuse eest hoolt kanda (nt sillastend). Ühtlasi tuleb aeg-ajalt hooldada konditsioneerisüsteemi ja vahetada salongi õhufiltrit. Autot peab küll kaitsma ekstreemse kuuma ja külma eest, kuid sellega nimekiri lõpebki.

Mazda MX-30 varustab jõuga 145-hobujõuline e-SKYACTIV145 elektrimootor, mis töötab koos ühekäigulise fikseeritud ülekandearvuga käigukastiga. Energiat ammutab mootor efektiivsest 35.5 kWh mahutavusega liitiumioonakust ning keskmiseks energiakuluks on kõigest 19 kWh/100 km. Tänu sellele saab täislaetud akuga sõita üle 200 kilomeetri, ilma et sõiduk ühtegi heitosakest tekitaks. Autol puudub tegelikult üleüldse heitesüsteem. Tänu energia taastamise süsteemile on piduriketaste heitetolmu hulk võimalikult madalale viidud ning vahetatavate filtrite puudumine tähendab, et keskkonda ei pea täiendava prahiga koormama.Tänapäevane elektriauto ei tekita süsinikdioksiidiheitmeid ega panusta sudu tekkesse.

Elektromobiilsus ja sellega seotud elektriautod on suurepärane positiivne muutus, mis muudab kaasaegset autotööstust. Autod on endiselt ilusad, turvalised ja hästi varustatud. Samal ajal on need ka ökoloogilised ja üha rohkemate multimeedia lahendustega. Ja sõitmine on meeldivam.

 

Siin on mõned Mazda artiklid, mida soovitame inspiratsiooni saamiseks lugeda:

- Elektriauto kui alternatiiv diisel- ja bensiiniautodele
- Kuidas elektriauto töötab?

MAZDA MX-30

Saatke hinnakiri ja brošüür mugavalt oma e-posti aadressile