Kerghübriid on kõige mugavam hübriidauto

KERGHÜBRIID: MIS SEE ON JA KAS TASUB OSTA KERGHÜBRIIDIGA AUTOT?

Hübriidautode valik kasvab pidevalt ja traditsioonilisele sisepõlemismootorile elektriliste lahenduste lisamine avardab võimalusi. Üks neist on kerghübriid. Mis seda iseloomustab?

Mõiste „hübriidauto“ ei tähenda alati, et tegemist on sisepõlemismootori ja elektriajami ühendamisega. Bensiinimootori ja elektri ühendamiseks on mitmeid võimalusi. Kerghübriid on suurepärane lahendus neile, kes soovivad vähendada kütusekulu, aga ei taha kaotada dünaamikas.

 

KERGHÜBRIID – MILLE POOLEST SEE ERINEB TEISTEST HÜBRIIDJÕUALLIKATEST?

On kolme tüüpi hübriidautosid: täishübriid (ingliskeelse lühendiga HEV), pistikhübriid (PHEV) ja kerghübriid (MHEV). Täishübriid on klassikaline kahe jõuallika kombinatsioon elektri- ja sisepõlemismootorist. See annab lisavõimsust, aga ka võimaldab sõita väga lühikesi vahemaid ainult elektrijõul. Energiat saadakse pidurdamisel ja vallandatakse kiirendamisel. Pistikhübriide saab laadida elektrivõrgust nagu elektriautosid, sest akud on suuremad kui täishübriidautol. Puhtalt elektrijõul läbitav distants on pikem, kuid see jääb tavaliselt 50 km piiresse. Elektriga toetakse ka sisepõlemismootori tööd.

 

VÄÄRTUSLIK TUGI MOOTORILE

Kaks esimest hübriidajamit erinevad peamiselt akude mahu ja laadimisviisi poolest. Kerghübriid on aga elektri- ja bensiinimootori ühendamise kõige märkamatum lahendus. Peamine erinevus on selles, et kerghübriid ise ei saa olla eraldi jõuallikas. Kui täishübriidi korral on selleks elektriajam, siis kerghübriidis kasutatava energia toodab generaator, mis varustab eraldiseisvaid süsteeme elektriga. Seega on selge, et kerghübriidne sõiduk ei saa sõita üksnes elektrijõul.

Teine kerghübriide iseloomustav omadus on toodetud elektri kasutamine. Reeglina kasutatakse seda kolmel eesmärgil:

  • Autot käivitades,
  • Elektrisüsteemide energiaga varustamiseks,
  • Sisepõlemismootori soorituse toetamiseks.

Vool genereeritakse korjates kokku energia, mida sõiduk kaotab pidurdades. Generaator ei suuda vastu võtta suuri energiakoguseid, seega pole ka välist energiavaru, nagu see on kasutuses pistikhübriidide puhul.

 

LIHTNE TEE LISAVÕIMSUSENI

Kerghübriidide tootmine on märksa odavam kui teiste hübriidajamite tootmine, mis ühendavad elektri- ja sisepõlemismootori võimsuse. Kerghübriidil pole oma elektrimootorit, kuid konverter koos akuga võivad täita autos mitmeid strateegiliselt tähtsaid funktsioone, nagu starter, generaator ja sisepõlemismootori toetamine, näiteks kiirendamisel. Tulemusena on kasutada kuni kümmekond kW mootori võimsust, mis avaldub dünaamikas ja kiirenduses.

Rääkides kütusekulu vähendamisest – kerghübriid vähendab kulu 5-10 protsenti. Suurim vahe tekib linnas sõites. Pidev peatumine ja kiirendamine mõjutab kütusekulu, hübriidautode kütusekulu on märkimisväärselt madalam kui sisepõlemismootoriga autodel. Kõik tänu elektri kasutamisele kohaltvõtul, aga ka tänu start-stop süsteemi kasutamisele.

 

KUIDAS TÖÖTAB MAZDA KERGHÜBRIID?

Mazda kasutab kerghübriidtehnoloogiat Mazda3 ja CX-30 mudelites. M Hybrid süsteem on kohaldatav SKYACTIV-X jõuallikatega, mis ühendavad endas bensiini- ja diiseljõuallikate parimad omadused. Erinevalt mõne teise tootja lahendustest ei asenda Mazda generaator starterit, vaid on sellega integreeritud. Tulemuseks on väiksem kütusekulu auto käivitamisel ja kohaltvõtul. Kulutatud energia taastatakse pidurdamisel ja kasutatakse elektrisüsteemide toitmisel ja sisepõlemismootori töö toetamisel. Mootorit koormatakse vähem ning seetõttu kestab tema parim sooritusvõime kauem. Pidurdamisel kogutud energia salvestatakse 24 V akudes.

Sisepõlemismootori ja M Hybrid süsteemi koostöö väljendub Mazda igapäevases sõidustiilis. Esiteks, auto kohaltvõtt on sujuvam, mis on eriti kasulik linnas sõites. Teisalt, maanteel osutuvad meeldivalt üllatavaks dünaamilisem käiguvahetus ja lisavõimsus, mida saab kasutada näiteks möödasõitudel.

Kuigi kütusekulu vähenemine pole traditsioonilise mootoriga võrreldes teab mis suur, on linnasõidul erinevused siiski märgatavad, eriti kui jutt käib väikestest linnaautodest nagu Mazda3. Autojuhtidele, kes pole varem autodes elektriajamitega kokku puutunud, on see suurepärane võimalus tasapisi elektriautode ajastuks valmistuda, mis võib olla maailma autonduse tulevik.

 

KERGHÜBRIID – KAS VALIK TASUB ÄRA?

Arvestades, et M Hybrid süsteem ei mõjuta sõiduki hinda, kuid toob endaga kaasa mõõdetavat kasu, siis tundub vastus olevat lihtne. Elekter pole traditsioonilise sisepõlemismootori asendus, kuid see pakub sisepõlemismootorile teatud olukordades tuge. Tuleb meeles pidada, et mida rohkem sisepõlemismootor varustab elektriga elektrisüsteeme, seda rohkem kulub kütust. Sama toimub ka käivitamisel ja kohaltvõtul. Hübriid mitte ainult ei paranda sisepõlemismootori sooritust, vaid vähendab ka märkimisväärselt kütusekulu.

Teisalt, autojuhi jaoks ei muutu midagi. Pole vähimatki vajadust lülitada ümber elektrile ja tagasi sisepõlemismootorile või laadida autot pistikust, sest vool tekitatakse pidurdamisel. Tasub meeles pidada ka asjaolu, et auto eritab nii vähem süsihappegaasi, mis teeb Mazda autod keskkonnasõbralikumaks.

chat icon

Võtke meiega ühendust

chat icon

Alusta vestlust